
Horvath zit vaak op de kermis. Kasimir und Karolin speelt zich in de jaren dertig op de Oktoberfeste af. Ik heb de indruk dat hij houdt van die wereld waarin alle dimensies scheef getrokken zijn en anders in mekaar zitten.
Karo is het Kermisliefje en dat begrip staat bij Horvath ergens voor.
Het woord kermisliefje is zeker uitgevonden door een man; het verlangen van het kermisliefje wordt zelden gerespecteerd. Rond het kermisliefje ontstaat een mechanisme: niet tegen te houden, recht naar de afgrond.
Het woord kermisliefje is zeker uitgevonden door een man; het verlangen van het kermisliefje wordt zelden gerespecteerd. Rond het kermisliefje ontstaat een mechanisme: niet tegen te houden, recht naar de afgrond.
Het kermisliefje wil vrolijkheid, de kermis moet blijven duren, gewoon voor het plezier. Ze laat haar familie, haar milieu, haar verloofde achter en gaat zonder doodsverachting haar weg samen met mannen die ze niet kent.
Dat vinden de mensen rondom haar niet fijn, ze geraken in verwarring. Maar het onvoorkoombare gebeurt, de rust herstelt en het kermisliefje is uitgeschakeld. In sprookjes krijgt een kermisliefje een prins, in werkelijkheid verzinkt ze in het niets als de kermis ophoudt. Ze eindigt met geknakte vleugels en niemand kijkt nog naar haar.
1 comment:
Hallo, Wel een speciaal stuk. Andere aanpak maar voor mij goed gelukt. De acteurs ten eerste zijn schitterend. De onderbrekingen vind ik zelf wel fijn en het ritme van het stuk bevalt me wel. De zang is subliem.Alleen vond ik het spijtig dat het orkest niet life te zien was. Maar voor de rest:"Chapeau".!
Ivo Ackermans
Post a Comment